هرچند امروز آگاهی والدین نسبت به مضرات چیپس و پفک ارتقا یافته و کمتر اینگونه محصولات را برای کودکان خود خریداری می کنند اما تبلیغات پر زرق و برق و جذاب اینگونه محصولات، کودکان را به مصرف این کالاهای مضر ترغیب می کند.

براساس قانون برنامه پنجم توسعه ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری و مقابله با بیماری ها و عوامل خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارد، موظف است که فهرست اقدامات و کالاهای آسیب رسان به سلامت را تعیین و ابلاغ کند.


مهرماه امسال (91)، ˈعلیرضا مصداقی نیاˈ معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نشست خبری اعلام کرد فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت تدوین شده و از این پس سازمان هایی مانند صدا و سیما،بر اساس قانون و ابلاغیه مربوطه موظف هستند برای جلوگیری از تبلیغات اینگونه کالاها مانند پفک، چیپس و غذاهای آماده (فست فود)برنامه ریزی کنند.

وی اطلاعات بیشتر مربوط به نحوه اجرای ابلاغیه ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت را به بعد موکول کرد.

برغم اعلام این ممنوعیت از آن زمان تاکنون ، تبلیغات اینگونه کالاها هنوز هم در صدا و سیما یا حتی برخی بیل بوردهای شهری دیده می شود.

هرچند تبلیغات اینگونه کالاها به شدت کاهش پیدا کرده است اما مطالعات گوناگون نشان می دهد حتی یک تبلیغ 30 ثانیه ای می تواند میلیون ها بیننده یا شنونده را تحت پوشش قرار دهد.

تبلیغات اینگونه محصولات سلامت جسمی و روانی کودکان را به خطر می اندازد از جمله عوارض آن می توان به ترویج الگوهای غلط تغذیه ای اشاره کرد.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در این باره می گوید: چیپس وغلات حجیم شده مانند پفک به دلیل اینکه شور بوده و حاوی نمک زیادی است ذائقه کودک و نوجوان را به شوری عادت می دهد و این افراد کسانی هستند که در دوران بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.

ˈزهرا عبداللهیˈ می افزاید:از طرفی به دلیل استفاده از مواد نگهدارنده، افزودنی ها و رنگ های خوراکی، این تنقلات می تواند آلرژی زا بوده و مشکلاتی را برای سلامتی کودک و نوجوانان به وجود آورد.

همچنین دیگر متخصصان تغذیه و کارشناسان بهداشتی، مصرف اینگونه تنقلات را زمینه ساز بروز انواع بیماری ها مانند دیابت، سرطان و آسم عنوان می کنند.

استفاده از تنقلات و فست فودها در دوران کودکی ، یک عمر مشکلات بهداشتی برای کودکان به وجود می آورد.



**نبود ضمانت های اجرایی برای ممنوعیت تبلیغات تنقلات مضر

اعلام خبر ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت از همان ابتدا ، سووال هایی را برای اهالی رسانه ایجاد کرد که بی پاسخ باقی مانده است.

گفته می شد که کالاهای آسیب رسان به سلامت، 10 قلم را شامل می شود که فقط به مواردی مانند چیپس و پفک اشاره شده و اسامی دقیق این کالاها اعلام نشده است.

از سوی دیگر دقیقا مشخص نشده که ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان از سوی سازمان های مختلف در بردارنده چه ضمانت های اجرایی است.

اما ˈعلیرضا مصداقی نیاˈ معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره  می گوید: ضمانت اجرایی ممنوعیت این کالاها مشخص است.

وی بدون اشاره به این ضمانت ها ، می افزاید: تبلیغات محصولاتی مانند چیپس و پفک در صدا و سیما خیلی کم شده است.

وی در عین حال تصریح می کند برای اجرای هرچه بهتر این قانون ، در حال مذاکره با سرپرست وزارت بهداشت هستیم تا اقدامات لازم به عمل آید.

ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت می تواند محیط تغذیه ای سالم تر برای دنیای کودکان فراهم آورد و از بروز یا افزایش انواع بیماری های غیرواگیر در جامعه جلوگیری کند.



تاريخ : ۱۳٩۱/۱٢/۱٠ | ٩:٤٠ ‎ق.ظ | نویسنده : من س ح | نظرات ()