توصیه هایی برای روزه داری صحیح

توصیه هایی برای روزه داری صحیح

روزه داری صحیح همانند دیگر واجبات شرعی و دینی ، تابع قوانین و آداب خاصی است بنابراین شکی نیست که هرگاه روزه داری به درستی و براساس الگوی صحیح بهداشتی و تغذیه ای انجام نشود می تواند برای فرد زیان آور باشد. البته برخی از عوارضی که در روزهای نخست روزه داری پیش می آید به تدریج برطرف شده و معمولا اشکالی برای سلامتی فرد به وجود نمی آورد.
سردردهای خفیف، تهوع، به هم خوردن خواب منظم، بیخوابی و خستگی روزانه و نیز دردهای منتشر ماهیچه ای طی پنج تا هفت روز اول ماه رمضان از جمله عوارض طبیعی روزه داری به شمار می آیند اما گاهی اتفاق دیگری رخ می دهد و آن این است که تعدادی از روزه داران پس از پایان ماه رمضان یا طی آن دچار اختلالات و بیماری هایی مانند مشکلات دستگاه گوارش از جمله ورم معده، خونریزی از معده و اثنی عشر و بروز زخم در دستگاه هاضمه، ضعف شدید ، به هم خوردن کنترل دیابت و تشدید علایم بیماری های قلبی می شوند.

**ورم معده
محیط درون معده، محیطی اسیدی است که وظیفه این اسید، هضم غذا و کشتن باکتری ها می باشد.
اگر به هر دلیلی ، اسید بیشتری در معده تولید شود ، مقداری از اسید از معده به مری بازگشته و موجب احساس سوزش در ناحیه سردل و پشت جناغ سینه می شوند.
پرخوری، صرف غذاهای چرب و سرخ شده ، اغذیه تند و ادویه دار، نوشابه های گازدار، غذاهای نفاخ مانند آش رشته غلیظ و لوبیا، عدس و همچنین مصرف چای غلیظ و قهوه و نیز سیگار کشیدن از جمله عوامل مساعد کننده این حالت به شمار می روند.

**توصیه کارشناسان وزارت بهداشت به روزه داران
کارشناسان وزارت بهداشت به مردم توصیه می کنند که برای ارتقای حفظ بدن سلامت در ماه رمضان ، اصول بهداشتی تغذیه را رعایت کرده و به توصیه های زیر عمل کنند.
-پرخوری نکنید.
-از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده پرهیز کنید.
-غذاهای ادویه دار و تند، فست فودها و غذاهای آماده بیرون را مصرف نکنید.
-میزان مصرف چای و قهوه را کم کرده و سیگار را ترک کنید.
-بالش بلندتری هنگام استراحت زیر سرتان قرار دهید تا برگشت اسید کاهش یابد.
-مصرف مایعات فراوان در فاصله افطار تا سحر توصیه می شود اما نباید همراه افطار و سحر ، مایعات زیاد نوشید.
-داروهای معده را که قبلا استفاده می کردید با نظر پزشک در فاصله افطار تا سحر مصرف کنید.
بنا به اعلام وزارت بهداشت، تاکنون به اثبات نرسیده است که گرسنگی موجب زخم معده و اثنی عشر شود اما بیمارانی که دچار چنین زخم هایی آن هم از نوع فعال یا عوارض این زخم ها مانند تنگی خروجی معده یا اثنی عشر یا خونریزی از دستگاه گوارش هستند، نباید روزه بگیرند.
همچنین کسانی که هپاتیت مزمن و به ویژه سیروز کبدی دارند نیز نباید روزه بگیرند زیرا کبد آنان قادر به ساختن گلوکز نیست و امکان دارد قند خون این افراد طی روزه داری شدیدا پایین بیفتد.
همچنین کارشناسان وزارت بهداشت به مبتلایان دیابت که انسولین تزریق می کنند ، توصیه کرده تا روزه نگیرند .

**سردرد
سردرد مشکل شایعی است که می تواند علل زیادی داشته باشد؛ سردردها حین روزه داری زیاد اتفاق افتاده و عمدتا ناشی از دست دادن آب، گرسنگی ، استراحت ناکافی یا قطع موادی که وابستگی می آورند مانند کافئین (که در قهوه یافت می شود) و نیکوتین موجود در سیگار است.
کارشناسان وزارت بهداشت برای رفع یا پیشگیری از سردرد توصیه می کنند که مصرف غذای متعادل با حجم متوسط به ویژه صرف متعادل غذای سحری ، نوشیدن مایعات کافی و در صورت نیاز خوردن یک قرص مسکن ساده مانند استامینوفن عموما می تواند از بروز سردردهای ناتوان کننده و شدید جلوگیری کرده یا از شدت آن بکاهد.
روش های دیگری مانند قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب و گرما، پوشیدن کلاه در فضای آزاد ، استفاده از عینک های دودی و رها ساختن عضلات از تنش و سفتی با یک ماساژ ملایم نیز در جلوگیری و کاهش سردردها موثر هستند.
چای سبز که فاقد کافئین است می تواند به جای چای و قهوه مورد استفاده قرار گیرد.

**دهیدراتاسیون
از دست دادن آب بدن یا دهیدراتاسیون از جمله عوارض شایعی است که طی روزه داری اتفاق می افتد زیرا آب بدن به صورت مستمر از طریق تنفس، تعریق و ادرار کردن از دست می رود.
البته میزان از دست رفتن آب بدن به عواملی مانند وضعیت آب و هوا، میزان آبی که فرد روزه دار در فاصله افطار تا سحر می نوشد ، درجه فعالیت جسمی و توانایی کلیه ها در حفظ و نگهداری آب و املاح بدن بستگی دارد.
در اینجا مانند همیشه پیشگیری بهتر از درمان است یعنی پیش از روزه داری به میزان کافی آب مصرف شود.

**یبوست
یبوست می تواند یکی از مشکلاتی باشد که فرد روزه دار را دچار دردسر زیادی می کند. ابتلا به هموروئید (بواسیر) ، شقاق های دردناک، سردرد ، سوء هاضمه و نفخ از عوارض یبوست محسوب می شوند.
البته نظر کارشناسان پزشکی عموما براین است که یبوست نتیجه روزه داری صحیح نیست بلکه حاصل روزه داری غلط است که از نخوردن سبزی، میوه، غذای پر فیبر و عدم استفاده از آب کافی و نیز بی تحرکی زیاد ناشی می شود زیرا همه این موارد موجب حرکت کافی روده ها می شوند.
کارشناسان وزارت بهداشت برای برطرف شدن این عارضه توصیه می کنند که مصرف کربوهیدرات ها و قندهای تصفیه شده کم شده و به جای آن از غذاهای فیبردار مانند انواع حبوبات، میوه و سبزی و نان های سبوس دار استفاده شده و از مصرف زیاد آب، ورزش و تحرک نیز غفلت نشود.
استفاده از روغن زیتون همراه سحر ، شام و افطار و نیز مصرف میوه های تازه مانند سیب با پوست نیز توصیه می شود.

/ 0 نظر / 6 بازدید