آنچه زنان درباره نیازهای تغذیه ای ویژه ماه رمضان باید بدانند

آنچه زنان درباره نیازهای تغذیه ای ویژه ماه رمضان باید بدانند

مسوول برنامه تغذیه زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زنان نیازهای تغذیه ای ویژه ای در ماه مبارک رمضان دارند که این نیازهای تغذیه ای در طول ساعات بعد از افطار تا سحر باید تامین شود. دکتر پریسا ترابی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت با اشاره به شرایط خاص روزه داری در زنان افزود: زنان به علت شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجهات تغذیه ای ویژه ای دارند؛ در بسیاری از موارد با تامین به موقع مواد مغذی می توان عوامل خطر تغذیه ای را محدود و سلامت زنان را تضمین کرد.
وی به نیازهای تغذیه ای دختران نوجوان در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: این سنین به مصرف منابع غذایی خون ساز و حاوی آهن جهت پیشگیری از کم خونی فقر آهن و مواد غذایی تسهیل گر در جذب آهن مواد غذایی نیاز دارند؛ غذاهایی مانند گوشت قرمز و سفید، کلم، اسفناج، مغزدانه ها، حبوبات و غلات غنی از آهن هستند.
وی ادامه داد: منابع غذایی گیاهی آهن بویژه زمانی که با مواد غذایی حاوی ویتامین سی - C - مصرف شوند بسیار راحت تر و سریع تر جذب می شوند، بنابراین مصرف غلات همراه با سبزی و سالاد و یا مصرف لیموترش تازه یا نارنج همراه با وعده غذایی و یا تکه های گوجه فرنگی توصیه می شود.
مسوول برنامه تغذیه زنان وزارت بهداشت گفت: این نوع مواد غذایی باید در وعده های افطار و سحر گنجانده شود. در مواردی که کم خونی یا محدودیت دریافت منایع آهن وجود دارد، مصرف قرص آهن با نظر پزشک در وعده سحر توصیه می شود.
ترابی تاکید کرد: خوردن سحری به همه افراد و سنین که قصد روزه گرفتن دارند بویژه کودکان، نوجوانان و جوانان توصیه می شود؛ کودکان ونوجوانان می توانند افطار و شام را در یک وعده میل کنند.
وی افزود: مصرف غذای کم حجم ولی مقوی و مغذی که سرشار از انواع ویتامین ها و حاوی مواد نشاسته ای باشد، می تواند غذای مناسبی برای گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان باشد.
ترابی گفت: مصرف میوه های تازه و متنوع در انتهای شب در تامین ویتامین ها و املاح معدنی این گروه سنی کمک کننده است.
مسوول برنامه تغذیه زنان وزارت بهداشت گفت: در سنین باروری، زنان نیاز به مصرف غذاهای حاوی اسید فولیک به مقدار کافی دارند تا در صورت باردار شدن، از خطر تولد نوزادان دارای نقص های مادرزادی در امان بمانند.
ترابی افزود: مرکبات، سبزی های برگ پهن سبز و مغزدانه ها اوی اسید فولیک هستند، بهترین زمان مصرف این نوع مواد بویژه انواع سبزی ها در وعده سحری است زیرا علاوه بر تامین انواع ریز مغذی ها، به علت آب ذخیره شده در بافت آنها، منبع خوبی نیز برای تامین بخشی از آب مورد نیاز روزانه بدن به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: برای سلامت استخوان ها و دندان ها، زنان نیاز به مصرف منظم انواع غذاهای حاوی کلسیم دارند. کلسیم موجب استحکام استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان می شود.
ترابی با بیان اینکه کلسیم بویژه برای نوجوانان و جوانان بسیار اهمیت دارد، افزود: شیر کم چرب یا بدون چربی، ماست، پنیر، کشک، حبوبات از جمله نخود، عدس، لپه، لوبیا ، نخود فرنگی، انواع کلم خام، بروکلی، بادام خام، پرتقال، ماهی سالمون و ساردین و غذاها و نوشیدنی های غنی شده با کلسیم از جمله غذاهای حاوی کلسیم به شمار می روند.
مسوول برنامه تغذیه وزارت بهداشت گفت: توصیه می شود زنان در وعده افطار با مصرف شیر گرم، نان و پنیر کم چرب و کم نمک، یک لیوان شیر قبل از خواب و همچنین یک پیاله ماست همراه غذای افطار یا سحر، میزان دریافت کلسیم از لبنیات را تامین کنند.
ترابی افزود: زنان می توانند همچنین سایر مواد غذایی که منابع ضعیف تری از کلسیم هستند را نیز در غذای خود گنجانده و با استفاده از تنوع غذایی، میزان جذب کلسیم را نیز در بدن افزایش دهند؛ در سنین میانسالی و سالمندی و مواردی که محدودیت دریافت مواد لبنی وجود دارد مصرف مکمل کلسیم قبل از خواب توصیه می شود.
وی خاطرنشان کرد: مصرف مایعات کافی یکی دیگر از نکات مهمی است که زنان باید در طول زمان افطار تا سحر رعایت کنند؛ برای تحمل بیشتر مایعات و همچنین حفظ مایعات در بدن توصیه می شود علاوه بر مصرف آب از نوشیدنی های سالم و کم شیرین مانند انواع شربت های کم شیرین تهیه شده با عرقیات و آبلیموی تازه، انواع میوه های پر آب مانند هندوانه و طالبی، انواع سبزی مانند سبزی خوردن و کاهو - که ذخیره کننده آب در بافت خود هستند - استفاده کنند؛ مصرف قهوه و چای پررنگ توصیه نمی شود.
ترابی گفت: همچنین برای جلوگیری از یبوست که به دلیل کمبود آب ممکن است حادث شود، مصرف میوه های پرفیبر و انواع سبزی و سالاد همراه غذا می تواند بسیار موثر باشد.
مسوول برنامه تغذیه زنان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بطور کلی مدیریت زنان در مصرف غذای متنوع، مایعات، فیبر و منابع غنی آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها، می تواند سلامت و روزه داری بدون مخاطره را برای آنان رقم بزند.
ترابی یادآور شد: ماه رمضان امسال عمدتا در فصل تابستان واقع شده، بطوریکه ساعات روزه داری به 17 ساعت در شبانه روز هم می رسد و این امر موجب مشکل تر شدن شرایط روزه داری می شود.
وی تاکید کرد: زنان روزه دار در طول ماه مبارک رمضان با شرایط ویژه ای روبرو هستند. این گروه در حین روزه داری با فعالیت های اجتناب ناپذیری مانند پخت و پز غذا، آماده کردن سحری و افطار و غذا دادن به کودکان، سر و کار دارند در نتیجه ممکن است ساعت ها در آشپزخانه باشند و وقت خود را صرف آماده سازی و پخت غذا کنند.
ترابی افزود: کار با مواد غذایی در طول روز خود یکی از سختی های کار و مسوولیت های زنان حتی در روزهای ماه مبارک در منزل است؛ زنان نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند که در مراحل مختلف زندگی آنان متفاوت است. این نیازها در طول ساعات بعد از افطار تا سحر باید تامین شود.
ترابی یادآور شد: غذاهای سرشار از مواد مقوی و مغذی، علاوه بر تامین انرژی لازم برای فعالیت زنان، نیاز های فیزیولوژیک آنان را نیز تامین کرده و در پیشگیری از بیماری های شایع غیرواگیر موثر است.

/ 0 نظر / 21 بازدید