چه غذایی برای افطار مناسب است؟

چه غذایی برای افطار مناسب است؟

افطار کردن یکی از زیبایی های روزه داری است که در آن برکات فراوانی وجود دارد؛ در سنت پیامبر خدا تاکید فراوان بر افطار کردن در وقت مقرر و بلافاصله پس از اذان مغرب شده است. برای بسیاری از افراد در ماه مبارک رمضان این پرسش مطرح می شود که چگونه افطار خود را باز کنند.
متخصصان علوم تغذیه وزارت بهداشت معتقد هستند که افطار بهتر است با آب ولرم و خرما باز شود.
به گفته آنان، خوردن شیر گرم و مقداری نان همراه پنیر و سبزی و نیز سوپ یا آش رقیق، بهترین غذا برای افطار است.
گشودن افطار با آب جوشیده ولرم به دفع مواد سمی از ادرار و دستگاه تنفسی کمک کرده، موجب سرحالی و سرزندگی فرد می شود.
بدن انسان در زمان افطار همچنین نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز(قند خون) دارد که سریعا انرژی لازم را در اختیار بافت های بدن و بویژه سلول های بافت های عصبی و مغز قرار می دهد.
امروزه از نظر علمی نیز به اثبات رسیده که خرما که نام آن به عنوان غذایی مقدس در قرآن کریم و نیز احادیث منقول از پیامبر(ص) آمده، یکی از بهترین غذاهایی است که فرد روزه دار می تواند با آن روزه خود را بگشاید؛ این غذا منبعی عالی از قند، فیبر و املاحی مانند پتاسیم و منیزیوم است.
در واقع غذاهایی که در قرآن و احادیث نامی از آنها به میان آمده است، غذاهایی متعادل، سالم و منطبق بر نیازهای بدن هستند که به تعادل عملکردهای بدن طی ماه رمضان کمک می کنند.
قرآن، احادیث و روایات به غذاهایی مانند شیر، خرما، گوشت گوسفند و نان جو، زیتون، خرما و انجیر اشاره کرده اند.
به هرحال شخص روزه دار باید با غذایی سبک و در عین حال پرانرژی، افطار کند و از مصرف غذاهای حجیم، برنج و غذاهای سرخ کردنی و غذاهای آماده بیرون (فست فودها) اجتناب کند تا بدن آرام آرام خود را آماده شام کند.

** توصیه هایی برای افطار
کارشناسان تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توصیه هایی را برای افطار به روزه داران به شرح زیر ارایه کرده اند:
- افطار را با آب، خرما، کشمش، عسل و بطور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید. خوردن چای کمرنگ، شیر گرم، فرنی و شیربرنج و حلیم کم روغن نیز می تواند در آغاز افطار مناسب باشد.
- سیب زمینی آب پز، صیفی جات پخته شده مانند کلم، گل کلم، کرفس، کلم بروکلی، نخود فرنگی و هویج، مقدار کم گردو، توت، کره، عسل و تخم مرغ آب پز نیز غذاهای مناسبی برای افطار هستند.
- زولبیا و بامیه هنگام افطار ممنوع است؛ مصرف این نوع شیرینی در وعده افطار موجب افزایش قند و چربی خون شده و عملا مکانیزم تعادل چربی های بدن را خنثی می کند، بنابراین روزه داران باید به قندهای طبیعی بسنده کنند.
- با قند مصنوعی یعنی قند، شکر، شکلات، شیرینی، زولبیا و بامیه افطار نکنید.
- هنگام افطار از مصرف هرگونه غذاهای چرب باید پرهیز شود.
- هیچگاه نباید افطار را با آب سرد، غذاهای سرد و نوشابه های گازدار آغاز کرد.
- آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ که حاوی روغن زیادی است و به وفور در افطار مصرف می شود، غذای مناسبی برای افطار نیست، زیرا موجب سوءهاضمه و عوارض دیگر می شود.
بنابراین بهتر است از مصرف آش رشته غلیظ خودداری کرده و بجای آن از آش رشته رقیق و بدون روغن در وعده افطار استفاده شود.

** غذاهای مفید و غذاهای مضر در زمان روزه داری
روزه داران باید از مصرف مواد غذایی که تحت فرآوری تهیه شده اند، غذاهای حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده مانند شکر - که بیش از اندازه تصفیه شده است -، آرد سفید، غذاهای خیلی چرب مانند کیک های خامه ای، انواع بیسکویت های کرم دار، شکلات، شیرینی های تر و خامه دار، زولبیا و بامیه، باقلوا، حلوای خیلی پر شکر و چرب و گوشت های چرب سرخ شده و کله پاچه اجتناب کنند.
همچنین روزه داران باید از نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و کولا کمتر استفاده کنند زیرا کافئین ادرار را زیاد می کند و به همین جهت فرد را طی روز دچار کم آبی و احساس تشنگی می کند.
استفاده از غذاهای کم چرب که در تهیه آنها از روش پختن استفاده شده است یا تنها با مقدار کمی روغن گیاهی مایع تفت داده شده اند، در کنار موادی مانند سیب زمینی پخته یا سبزی های آب پز همراه ماست در گروه اغذیه سالم قرار دارند.
شیرینی های مورد استفاده باید از شیرینی هایی باشند که در تهیه آنها از شیر، عسل ، شیره انگور یا سایر ترکیبات گیاهی استفاده شده است.

/ 0 نظر / 6 بازدید